کمپرسور پیستونی را میتوان گفت اولین کمپرسوری میباشد که عملکرد منحصر به فردی دارد. از کمپرسورهای پیستونی تحت عنوان کمپرسورهای رفت و برگشتی نیز یاد میشود. قبل از هر چیز بهتر است با کمپرسور آشنا شوید. کمپرسور یکی از وسایل و یا قطعات مکانیکی میباشد که در بسیاری از وسایل بزرگ و کوچک استفاده می شود. وظیفه اصلی این وسیله مکش گاز مبرد، متراکم کردن آن و ارسال آن به کندانسور میباشد. این وسیله الکتریکی انواع مختلفی دارد که می توان به کمپرسورهای پیستونی، کمپرسور روتاری و … اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کمپرسورهای پیستونی بپردازیم و نحوه کار، قیمت آنها را بررسی کنیم.
کمپرسور پیستونی چیست
یکی از انواع کمپرسورها، کمپرسور پیستونی میباشد. کمپرسورهای پیستونی در دسته کمپرسورهایی قرار میگیرند که فعالیت خود را به صورت رفت و برگشتی انجام میدهند. کمپرسور پیستونی ، متداول ترین و البته قدیمی ترین کمپرسور است که در برخی از وسایل صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد ناگفته نماند که از این نوع کمپرسورها اغلب در سیستم تبرید مورد استفاده قرار میگیرند.
![کمپرسور پیستونی](https://ataman-compressor.ir/wp-content/themes/woodmart/images/lazy.png)
کمپرسورهای پیستونی در مدلهای مختلف با توانها و قدرتهای متنوع تولید شده اند. در کارگاههای صنعتی از کمپرسورهای پیستونی با سایز 25 لیتر تا 1000 لیتری جهت تولید هوای فشرده نیز، استفاده میشود. کمپرسورهای پیستونی گاز مبرد مورد نظر را میمکند و سپس آن را متراکم میکنند. بعد از متراکم کردن، گاز به کندانسور ارسال میشود.
نحوه کار کمپرسور پیستونی
در این قسمت نحوه کار و یا مکانیسم عملکرد کمپرسور پیستونی را بیان کردهایم. کمپرسورها از قسمتها و یا تجهیزات مختلف تولید شدهاند که میتوان به سر سیلندر، حلقه پیستون، سیلندر، یاتاقان و … اشاره کرد. هر کدام از موارد نامبرده وظیفه منحصر به فردی بر عهده دارند. نحوه عملکرد این کمپرسور رفت و برگشتی را میتوان در سه مرحله دسته بندی کرد.
- مکش: مرحله اول مربوط به مکش است. میل لنگ ها حرکت میکنند، سیلندر به طرف پایین حرکت میکند و شیر ورودی باز میشود. در نتیجه با ایجاد خلا و فضا، هوا به داخل مکیده میشود.
- فشرده سازی : مرحله دوم در عملکرد کمپرسور پیستونی، مربوط به عملیات فشرده سازی است. هنگامی که پیستون به پایین ترین حد خود برسد، شیرهای ورود و خروج بسته میشوند. بسته شدن شیرها باعث افزایش دما و فشار هوا میشود.
- تخلیه: مرحله دوم در عملکرد کمپرسور رفت و برگشتی مربوط به عملیات تخلیه خواهد بود. در این مرحله گاز با فشار زیادی خارج میشود. این حرکت زمانی رخ میدهد که هوا به دما و فشار مورد نظر برسد و شیر خروجی سیلندر باز شود. با خارج شدن گاز سیلندر به بالا حرکت میکند. زمانی که سیلندر به بالا ترین قسمت برسد، عملیات مجدد از سر گرفته میشود.
![ساختار کمپرسور پیستونی](https://ataman-compressor.ir/wp-content/themes/woodmart/images/lazy.png)
تفاوت کمپرسور اسکرو و کمپرسور پیستونی
کمپرسور اسکرو و کمپرسور پیستونی تفاوتهای متعددی با هم دارند که میتوان به تجهیزات و یا قسمتهای موجود در آنها، نحوه عملکرد آنها، اجزا متحرک آنها و … اشاره کرد. به عبارت دیگر در ساختار کمپرسورهای اسکرو از دو پیچ حلزونی شکل استفاده شده است در صورتی که در کمپرسورهای پیستونی از میل لنگ جهت هدایت پیستون استفاده شده است.
کمپرسورهای اسکرو نسبت به کمپرسورهای پیستونی قیمت بالاتری دارند. در ساختار داخلی کمپرسورهای اسکرو تنها از دو قسمت متحرک ساخته شدهاند که با هم در ارتباط نمیباشند. ناگفته نماند که کمپرسورهای پیستونی از قسمتهای متحرک متعددی ساخته شدهاند. کمپرسور اسکرو قادر به فعالیت در دماهای پایین تر است، در صورتی که کمپرسور پیستونی در بالا نیز خوب عمل میکند. برای کارهای سنگین و در صنایع بزرگ نیز از کمپرسورهای پیستونی استفاده میشود.
قیمت کمپرسور پیستونی
با توجه به شرایط فعلی، از اعلام قیمت نهایی در سایت معذوریم. اما برای دریافت اطلاعات از قیمت کمپرسور پیستونی میتوانید با شرکت آتا کمپرسور، نمایندگی رسمی هوایار در غرب کشور تماس حاصل کنید تا کارشناسان ما شما را برای خرید بهتر راهنمایی کنند.